مطالب مرتبط:

چقدر کالری در عمل طناب زدن مصرف می شود

چقدر کالری در عمل طناب زدن مصرف می شود

jump-rope-exercises-720x340

با مطالب علمی و جالب و آموزشی سایت دوومیدانی ایران همراه باشید.

تمرین طناب زدن یکی از فعالیت‌های هوازی است که با جرأت می‌توان گفت جزو بهترین تمرینات مخصوص کاهش وزن، توسعه عضلات و قدرت بدن، ارتقای چابکی و هماهنگی کلی بدن، سلامت عمومی و عمکلرد سیستم قلبی عروقی است. اما برای خیلی‌ها سوال است که مقدار کالری مصرفی در تمرین طناب زدن چقدراست؟

باید گفت مقدار کالری مصرفی هنگام انجام این فعالیت مفرح و جذاب به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. نوع طناب، شدت و مدت طناب زدن در کالری سوزی نقش اساسی ایفا می‌کنند. برای کاهش وزن تعادل و تنظیم این سه فاکتور برای رسیدن به نتیجه دلخواه لازم و ضروری است.

نوع طناب

انواع مختلف طناب در سایز و وزن‌های متنوع در فروشگاه‌های ورزشی موجود است که به اختصار در این مطلب فقط به دو نوع طناب سبک و سنگین می‌پردازیم. طناب سبک و سنگین فواید مشترکی دارند اما به طور تخصصی اگر ورزشکار بر روی افزایش سرعت، چابکی و هماهنگی بدن تمرکز دارد بهتر است از طناب‌ سبک برای طناب زدن‌های سریع و افزایش تعداد دور در دقیقه استفاده کند. از طرف دیگر، طناب‌هایی با وزن سنگین تر باعث کالری سوزی بیشتر در دقیقه شده که برای افزایش قدرت و کاهش وزن مناسب تر هستند.

بهتر است افراد مبتدی برای شروع این ورزش از طناب‌هایی با وزن سبک‌تر استفاده کنند. طناب سبک به شما اجازه می‌دهد تا تمرینات را به خوبی یاد گرفته و با تنظیم تعداد چرخش طناب در زمان به هدف خود دست یابند. همچنین طناب سبک برای افزایش آمادگی بدن و در ترکیب با تمرینات دیگر بهتر از طناب سنگین است.

با افزایش آمادگی بدن و یادگیری اصولی تکنیک‌های متنوع و مفرح تمرین طناب زنی می‌توانید برای اهدافی همچون افزایش قدرت و کاهش وزن به تدریج وزن طناب خود را بالا برده و از طناب های سنگین تر استفاده کنید. وزن طناب به اهداف و نوع رشته ورزشی شما بستگی دارد. شما می‌توانید طناب مورد نیاز خود را از سایز ۶ (سبک) الی ۱۲ (سنگین) که در فروشگاه‌های ورزشی موجود هستند انتخاب کنید.

مقدار کالری مصرفی در طناب زدن چقدراست؟

کالری مصرفی در طناب زدن برای افرادی که هدف کاهش وزن دارند، خیلی مهم است اما محاسبه این کالری کار آسانی نیست. به طور معمول یک فرد ۷۲ کیلوگرمی حدود ۷۳۰ کیلوکالری، یک فرد ۹۰ کیلوگرمی حدود ۹۱۰ کالری و یک فرد ۱۰۸ کیلوگرمی حدود ۱۰۹۰ کالری به ازای یک ساعت ورزش طناب زدن کالری مصرف می‌کنند.

شدت و تعداد پرش در دقیقه و مقدار انرژی مصرفی در افراد مختلف، متفاوت است. فرمول کلی و اثبات شده برای محاسبه میزان کالری مصرفی در  تمرین طناب زنی به شرح ذیل است:

مدت زمان تمرین × وزن به پوند × کالری مصرفی به ازای هر پوند وزن بدن در دقیقه = کل کالری مصرفی

چارت ذیل به طور تقریبی مقدار کالری مصرفی بر اساس وزن بدن به پوند در یک دقیقه را توضیح می‌دهد: هر پوند برابر است با حدوداً ۴۵۳ گرم

تعداد پرش در دقیقهکالری مصرفی به ازای هر پوند
۷۰۷۴ %  کالری
۱۲۵۸۰ % کالری
۱۴۵۸۹ % کالری

برای مثال: اگر وزن شما ۱۴۰ پوند باشد و تعداد ۷۰ پرش در دقیقه به مدت یک ساعت (۶۰ دقیقه)  انجام دهید، کل کالری مصرفی شما به صورت ذیل محاسبه می‌گردد:

۷۴% × ۱۴۰ × ۶۰ = ۶۲۱.۶ کالری

افراد سنگین تر نسبت به افراد لاغرتر در شدت و مدت یکسان تمرین، کالری بیشتری می‌سوزانند. همچنین می‌توانید با استفاده از جدول ذیل میزان کالری مصرفی در تمرین طناب زدن بر اساس وزن بدن و مدت زمان تمرین را محاسبه کنید.

وزن بدن به کیلوگرممدت زمانکالری مصرفی
سرعت آهستهسرعت متوسطسریع
۵۰۳۰ دقیقه۲۱۰۶۲۶.۵۳۱۵
۵۵۳۰ دقیقه۲۳۱۲۸۸.۷۵۳۶۴.۵
۶۰۳۰ دقیقه۲۵۲۳۱۵۳۷۸
۶۵۳۰ دقیقه۲۷۳۳۴۱.۵۴۰۹.۵
۷۰۳۰ دقیقه۲۹۴۳۶۷.۵۴۴۱
۷۵۳۰ دقیقه۳۱۵۳۹۳.۷۵۴۷۲.۵
۸۰۳۰ دقیقه۳۳۶۴۲۰۵۰۴
۸۵۳۰ دقیقه۳۵۷۴۴۶۵۳۵.۵
۹۰۳۰ دقیقه۳۷۸۴۷۲.۵۵۶۷
۹۵۳۰ دقیقه۳۹۹۴۹۸.۷۵۵۹۸.۵
۱۰۰۳۰ دقیقه۴۲۰۵۲۵۶۳۰

محاسبات جدول فوق از تحقیقات علمی که توسط فیزیولوژیست‌های ورزش انجام و استخراج شده و تقریبی می‌باشد، بنابراین ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد اما این تفاوت کمتر از ۱۰ درصد گزارش شده است.

برچسب ها

0 دیدگاه در “چقدر کالری در عمل طناب زدن مصرف می شود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



مشترک ما شوید!

logo-samandehi