استفاده از گرما در ورزش

گرما درمانی در ورزش

گرچه قدمت استفاده از گرما در ورزش و ضایعات ورزشی نسبت به سرما طولانی تر است،ولی نکته قابل توجه اینکه امروزه به هیچ عنوان از گرما در مراحل اولیه(مرحله حاد) استفاده نمی شود.زیرا استفاده از گرما در مرحله حاد آسیب های ورزشی،باعث اقزایش التهاب و تورم و خونریزی داخل بافت های آسیب دیده می شود.البته از گرما در التیام ضایعات و صدمات ورزشی استقاده می شود.اما آسیب هایی که ۲۴ یاعت از بروز آنهال گذشته باشد. در وافع بر خلاف سرما نباید گرمارا بعنوان کمک اغولیه در صدمات ورزشی به کار برد.ولی می توان از گرما در صدمات مزمن مثل التهاب تاندون ها و یا ناراحتی های مفاصل استفاده کرد. معمولا اکثر ورزشکاران از این گونه ناراحتی ها رنج می برند.

 

شکل های کاربرد گرما در گرما درمانی

۱)غوطه ور سازی عضو در آب گرم

گرچه یک فرد معمولی می تواند برای ۱۰الی۲۰ دقیقه تا حدود۱۱۳ درجه فارنهایت،گرمارا تحمل کند اما بهتر است که عضو مصدوم را درآبی با دمایی کمتر از۱۰۲ تا ۱۰۴ درجه فارنهایت فرو ببرید.این دما باعث ایجاد فواید مطلوب درمانی می شود.در طی درمان]شخص باید عضو مصدوم را به آرامی حرکت دهد،آنهم در محدوده ای که احساس درد نکند.

۲)تشک برقی

این وسیله در اکثر داروخانه ها یافت می شود و شامل یک حفاظ بالشتکی است که توسط ترموستات کنترل می شود و پوششی پلاستیکی دترد.این وسیله را باید ۱۵ تا۲۰ دقیقه بر روی ناحیه مصدوم قرار داد.در این روش استفاده از یک حفاظ میانجی جهت جلوگیری از سوختگی ناحیه ی آسیب ضروری است وبرای این کار می توان از یک تکه پارچه یا حوله استفاده کرد.

 

)Analgestic pack۳)بسته ضد درد (

بسته های ضد درد تئسط اکثر مربیان و پزشکان استفاده می شود مطالعات نشان داده است که این ترکیبات قدرت نفوذ محدودی دارند و گاهی همچون مواد وحدک،باعث تاول زدن پوست می شوند.مرهم های ضد درد دارای انواع متفاوتی هستند. اما رایجترین آنها((متیل سالسیلات))است که می توان اغز آن، جهت درمان درد های عضلانی و برای رفع سفتی مفاصل قبل از شروع فعالیت،استفاده کرد.این مواد را باید روی پوست مالید.این گونه مواد دارای اثر گرم کننده اند و این کار را با گشاد کردن عروق خونی سطحی انجام می دهند.از چنین موادی نباید برای التیم صدمات تازه ی مفصل و عضله استفاده کرد.هنگامی که مرهم بر روی پوست و محل ضایعه قرار گرفت،می توانید آن محل را با یک عایق بپوشانید،تا اثر مرها تقویت شود.این روش را روش تهیه یک نسته ((ضد درد))می نامند.

توصیه می شود مرهم های ضد درد را پیش از سایر اشکال گرما استفاده نکنید.چنانچه پزشک توصیه کرده باشد کهع باید همراه با گرما درمانی از این نوع مرهم استفاده شود.لااقل۱۵ دقیقه پس از بکار بردن اشکال دیگرگرما درمانی صبرکنید و آنگاه از بسته ی مرهم استفاده کنید تا بدین وسیله از بروز تاولهای پوستی پیشگیری شود.همچنین باید دانست که مرهم را باید بر نواحی کوچکی از پوست مالید و از مالیدن آن بر سطح وسیعی از پوست باید خودداری کرد.

(هرگزیک مرهم ضد درد را در اطراف چشم ها،پرده های مخاطی یا زخم های باز به کار نبرید.

۴)یسته های گرما زا

 

بسته های گرما زای جدیدی به بازار عرضه شده اند،به نام آترپات که در اکثر داروخانه ها موجودند.مواد موجود در بسته در صورتی به صورت مایع باشد آماده گرمادهی است و برای استفاده داز این گرما کافی است دکمه درون بیته را بین دو انگشت فشار دهید تا به صورت جامد در آید.

در این صورت بسته در حدود نی مخساعت گرمای مناسبی در اختیار شما قرار خواهد داد.برای شارژمجدد بسته کافی است،آنرا درون یک ظرف پراز آب فرو ببرید وآنگاه به مدد۱۵ دقیقه بجوشانید بدین وسیله بسته آترپات گرمای گرفته شده از آب جوش را ذخیره می کند و در موقع لزوم به همان صورت که بیان گردید یعنیئ با فشار دکمه،گرمارا در اختیار شما قرار می دهد.هنگام استفاده از آترپات ،برای اجتناب ازاتاثیر گرمای شدید رو یپوست، از قرار دادن آن بر روی مواضع حساس خوداری کنید. بهتر است برای استفاده از این کیسه ها آنرا بین حوله قرار دهید و یا از گردن بند ،کتف بند،کمربند،زانئ بند های مخصوصی استفاده کنید که جهت همین امر ساخته شده اند.

برچسب ها

0 دیدگاه در “استفاده از گرما در ورزش”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



مطالب مرتبط: