تغذیه مناسب برای رشد توده عضلانی ورزشکار

معمولا با انجام تمرین‎های مقاومتی به عضله ورزشکار فشار وارد می شود و عضلات احساس نیاز به مواد غذایی خواهند کرد. به این ترتیب در صورت تغذیه درست و اصولی  توده عضلانی بدن ورزشکاران افزایش می‌یابد. همچنین چنانچه منابع غذایی کامل و شامل میوه‎جات و سبزیجات باشد، احتیاجی  به دستکاری برنامه غذایی ورزشکار نخواهد بود.

ورزشکاران باید مقدار تغذیه خود را بیشتر کنند و ۴ وعده غذایی صبحانه، نهار، عصرانه و شام باید در برنامه غذایی هر ورزشکار برای رسیدن به عضله دلخواه در نظر گرفته شود.

صبحانه هر ورزشکار باید به نحوی باشد که ۳۰ درصد کالری دریافتی در شبانه – روز را به خود اختصاص دهد و  بهتر این است که شام ورزشکاران با کمترین حجم و آبکی باشد، اما اگر ورزشکار  زودتر از زمان تعیین شده شام را بخورد، می‎تواند مواد غذایی سنگین‎تری میل کند.

شیر

بهترین پروتئین‎ها برای رشد توده عضلانی بدن ورزشکاران شیر است . شیر حاوی دو نوع پروتئین بسیار مفید و ضروری است که به سرعت جذب بدن می‎شود. سایر لبنیات از جمله ماست، دوغ، کره و پنیر باید حداقل ۳ نوبت در طول شبانه‎روز توسط ورزشکاران مصرف شود.

همچنین سینه مرغ منبع بزرگ پروتئین بدون چربی و گزینه‎ای عالی برای رشد عضلات است. ورزشکارانی که به خوردن سینه مرغ علاقه ندارند می‎توانند از ران مرغ که حاوی چربی است استفاده کنند.

تخم-مرغ

سفیده تخم‎مرغ منبع بسیار خوبی از پروتئین است. تخم‎مرغ حاوی پروتئین با کیفیت بالا برای بهبود عضلات و ساخت و ساز بدن است. تخم مرغ دارای مواد معدنی باارزشی مانند کلسیم، روی و آهن بوده و زرده آن منبعی غنی از ویتامین‎های K، E و A است که به رشد عضله کمک خواهد کرد.

ماهی، گوشت مرغ و گوشت قرمز، سویا و… نیز به بزرگ شدن توده عضلانی بدن ورزشکار کمک خواهد کرد. البته تنوع باید در مواد غذایی ورزشکاران رعایت شود، چراکه توجه به این مهم منجر به جذب بیشتر مواد توسط بدن و کاهش بیماری‎های گوارشی می‎شود.

برچسب ها

0 دیدگاه در “تغذیه مناسب برای رشد توده عضلانی ورزشکار”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



مطالب مرتبط: