معرفی نرم افزارهای دو و میدانی

دویدن از بهترین و ساده‌ترین ورزش‌ها هست.  شاید تنها وسیله مورد نیاز برای انجام این ورزش لباس و کفش مناسب باشد .اما زندگی ماشینی و تنبلی بیش از حد خیلی از ماها باعث دوری ما از ورزش و گذراندن وقت خود در پای تلوزیون و گوشی های تلفن می شود و این امر هم میتواند فرصت مناسبی برای استفاده از نرم‌افزارهای مرتبط با ورزش دویدن باشد و ما را به ورزش کردن و دویدن ترغیب کند. در زیرچند نرم‌افزار مفید برای کسانی که به ورزش دو علاقه دارند را معرفی می‌کنیم.

همانگونه که اکثر مردم اینروزها در هر موردی از گوشیهای هوشمند استفاده میکنند . این گوشیها برای ورزشکاران نیز میتواند بسیار مناسب و کاربردی باشد . پیگیری  دقیق روند تمرینات و آمار لحظه ای فعالیت‌ها توسط هزاران نرم‌افزار مختلف ارائه می‌شوند، حتی پیشنهاداتی هم برای بهتر شدن وضعیت جسمانی و تمرینات آینده داده می‌شود. با استفاده از این امکانات علاوه بر اینکه وضعیت جسمانی ورزشکار بهبود می‌یابد، انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه‌ی تمرینات پیدا می‌کند.

نرم‌افزارهایی برای افراد تازه کار:

نرم‌افزاری برای علاقه‌مندان به دو، طراحی شده است که در نقش یک مربی به ورزشکار کمک می‌کند تا پیشرفت کرده و مسافت ۵ یا ۸ کیلومتر را بدود.نام این برنامه Couch to 5K است .

قدرت و استقامت فرد در ۸ هفته تمرین دو افزایش می‌یابد و در نهایت می‌تواند ۸ کیلومتر بدود. سه روز در هفته باید تمرین کرد و در طول تمرین  برای دویدن، راه رفتن و استراحت کردن اخطارها و پیشنهاداتی داده می‌شود.

نرم‌افزار دیگری به عنوان جایگزین وجود دارد که در این نرم‌افزار هر هفته باید برنامه‌ی تمرینات و نکات مفید را دانلود کرده و درحین تمرین نیز موسیقی‌های ورزشی برای  دویدن بهتر و سرعت گرفتن پخش می‌شود.این برنامه نیز  ن ۵K101 نام دارد (هر دو نرم افزار برروی iOS قابل نصب هستند.)

دو و میدانی

نرم‌افزارهایی که به مانند مربی هستند

نرم‌افزارMiCouch  بی شباهت به یک مربی مجازی نیست. با دادن اطلاعاتی مانند قد، وزن و سرعت متوسط خود، نرم‌افزار یک طرح خاص برای تمرینات به شما پیشنهاد می‌کند. در این طرح تمرین‌ها و ویدیوهایی نیز موجود هست و در نهایت سرعت و استقامت شمابیشتر می شود. (MiCouch در سیمبین، بلک بری، اندروید و iOS قابل اجرا است.)

محاسبه مسافت، سرعت و مقدار کالری مصرفی از امتیازات استفاده از این نرم افزار است و بررسی میزان استفاده از کفش‌ها و اطلاع به کاربر برای زمان تعویض کفش ها از دیگر امکانات این نرم افزار است

در این نرم افزار  حداقل ۴۰۰ تمرین قدرتی و نرمشی  وجود دارد.

Endomondo نام نرم‌افزار دیگری هست که شباهت زیادی به MiCouch دارد،  این نرم‌افزار هم گوشی هوشمند  را به یک مربی تبدیل می‌کند که با دنبال کردن تمرین شما اطلاعاتی مانند زمان دویدن بررسی ضربان قلب، فاصله‌ی زمانی با دونده‌ی مجازی و سرعت ویا اهدافی مرتبط با کالری مصرفی ارائه می کند که باید آن را قبل از شروع تمرین تنظیم نمود. (Endomondo برای اندروید و iOS دسترس است)

همچنین از طریق انجمن‌های اختصاصی‌ و یا از طریق فیس‌بوک یا توییتر نیز امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهدتا تمرینات مختلف ورزشی به اشتراک گذاشته شود.

 

نرم افزار ورزش به صورت دسته‌جمعی :

 

نرم‌افزاری برای دویدن گروهی نیز به نام Running Club  وجود دارد  . در حقیقت این نرم‌افزار برای انجام تمرینات گروهی و مسابقات طراحی شده است ولی چنان که خواستید به تنهایی نیز به تمرین بپردازید این نرم افزار برای شما مفید خواهد بود. به کمک آن می‌توان در مسابقات دسته‌جمعی با دوستان و یا با افراد ناشناس شرکت کرده و از طریق سیستم موقعیت‌یابی لحظه ای آن به بررسی موقعیت خود و مقایسه با دیگر شرکت‌کنندگان پرداخت.

پس از پایان تمرین نیز  می‌توانید از Race Finder برای یافتن ۴۰ هزار مسابقه‌ی دیگر باستفاده نمایید. در مسابقات مختلفی از ماراتن گرفته تا مسابقات ۱۰ یا ۵ کیلومتری و حتی در مسابقات تفریحی کشورهای مختلف  شرکت کنید!

دویدن در مسافات‌های طولانی

وقتی مسافت زیادی را برای تمرین دو انتخاب می‌کنید، استفاده از GPSبرای ردیابی موقعیت اهمیت زیادی دارد. به کمک GPS می‌توان موقعیت جغرافیایی را روی نقشه دید و فاصله تا مقصد رامورد بررسی قرار داد.

نرم‌افزار Nike+ Running دقیقا همین کار را انجام می‌دهد . این نرم افزار بجز  ثبت فاصله، سرعت و زمان، با استفاده از بازخورد صوتی به شما اعلام می‌کند که پس از طی کردن هر کیلومتر، چقدر زمان سپری شده است. همچنین این نرم افزار با پخش صدای کف زدن در زمان های  مختلفی مانند دستیابی به هدفی از پیش تعیین شده، شما را تشویق می‌کند. می‌توان نقشه‌ی GPS مسیر دو را با دوستان به اشتراک گذاشت تا آنها هم از مسیر تمرین شما آگاه شوند. (بیشتر این قابلیت ها در نرم افزار Endomondo نیزکه پیشتر معرفی کردیم وجود دارند. )

RunKeeper نام نرم افزار دیگریست که همین امکانات را دارد. این نرم‌افزار، زمانی که رکورد شخصی خود را می‌شکنید، اطلاع‌رسانی کرده و به شما در مدیریت کردن اهداف و رکوردهای زمانی، کمک می‌کند. از همه مهم‌تر این است که پس از طی هر مایل، فاصله‌ی زمانی شما را نشان داده و مسیر دویدن شما را به کمک GPS تعیین می‌کند. در نهایت نقشه‌ی مسیر را با دوستان و طرفدارانتان به اشتراک می‌گذارد و آنها هم می‌توانند موقعیت شما در زمان دویدن را پیگیری کنند.

برای بالا بردن استقامت

نرم‌افزار Upbeat Workouts for Runners در زمان دویدن سرعت شخص را اندازه گیری کرده و یکی از موسیقی‌های موجود در کتابخانه که از نظر سرعت مناسب است را پخش می‌کند. هر چه سریعتر بدوید، موسیقی تندتری انتخاب و پخش می‌شود. وقتی دویدن را متوقف کنید و راه بروید، موسیقی هم کند می‌شود. در این نرم‌افزار طرح‌های تمرینی رایگان هم برای راهنمایی کردن شما وجود دارد.

برای افزایش استقامتباید در زمان دویدن و حتی پیش و بعد از آن از بروز آسیب جلوگیری شود. به کمک RunInjuryFree می‌توان بخش‌هایی از بدن را که آسیب دیده یا بخش‌هایی که می‌خواهید تقویت کنید را مشخص کرده و در صورت مشاهده‌ی علائم آسیب‌دیدگی متوجه آن شوید. در این نرم‌افزار پیشگیری‌ها و حرکات کششی خاصی نیز برای درمان درد بخش‌های مختلف بدن پیش‌بینی شده است.

دویدن

برچسب ها

4 دیدگاه در “معرفی نرم افزارهای دو و میدانی”

  1. حمید می‌گه:

    نرم افزاراموزشی سرعت درورزش دومیدانی

  2. حمید می‌گه:

    نرم افزاراموزشی سرعت درورزش دومیدانی ونحوه خریدنرم افزار

  3. میثم می‌گه:

    سلام. ممنون می شم اگه ساعت یا دستبند ورزشی رو که مناسب دومیدانی باشه رو معرفی کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



مطالب مرتبط: