پروتئین و سویا عامل بهبود عملکرد در ورزش‌های استقامتی

محققان بررسی کرده‌اند که خوردن پروتئین لبنیات و سویا بر روند ترشح هورمون‌های تستسترون و کرتیزول تاثیر مثبتی می‌گذارد و باعث بهبود عملکرد ورزشکاران در رشته‌های استقامتی می‌شود.

طبق تحقیقاتی که اخیرا در مجله آمریکایی “تغذیه” منتشر شده است، تعدادی از محققان اخیرا تاثیر سویا و پروتئین موجود در لبنیات را بر ترشح تستسترون و واکنش کرتیزول به ورزش‌های استقامتی بررسی کردند.

تغذیه

دکتر ویلیام کرامر، مدیر این تحقیقات می‌گوید: این تحقیقات سعی داشت تا تصوری که درباره تاثیر مصرف پروتئین و سویا بر کارایی ورزشکاران در ورزش‌های استقامتی وجود دارد را بررسی کند.

این تحقیقات بر روی ۱۰ ورزشکار استقامتی انجام شد که حدود ۲۰ سال سن داشتند. آنها بر سه گروه تقسیم شدند: گروهی که از پروتئین استفاده کردند، گروهی که از سویا استفاده کردند و گروهی که از نوشیدنی ورزشی استفاده کردند. به مدت‌ ۱۴ روز تمام این افراد در زمان خاصی از روز ۲۰ گرم از ماده تعیین شده را استفاده می‌کردند. این افراد شش نوبت اسکات انجام می‌دادند و ۱۰ بار این کار را تکرار می‌کردند.

یافته‌ها نشان داد که ۱۴ روز دریافت پروتئین و سویا میزان ترشح تستسترون در خون را کندتر می‌کند. به علاوه، خوردن پروتئین لبنیات بر واکنش کرتیزول در ورزش‌های استقامتی تاثیر می‌گذارد و روند افزایش آن را به هنگام ریکاوری کندتر می‌کند. خوردن پروتئین واکنش‌های فیزیولوژیک به ورزش را تغییر می‌دهد و البته این تغییرات به نوع پروتئین نیز بستگی دارد.

برچسب ها

0 دیدگاه در “پروتئین و سویا عامل بهبود عملکرد در ورزش‌های استقامتی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



مطالب مرتبط:


مشترک ما شوید!

logo-samandehi