از دو همگانی تا دویدن یک نفره

چرا می‌دویم؟

چرا می‌دویم؟ تا به حال قبل از اینکه بدوید از خود پرسیده‌اید، دلیل این‌کار برایتان چیست؟

 حقیقت این است که دقیقاً قبل از شروع دویدن بسیار سخت است که به دیگران و حتی خودت توضیح بدهی که چرا می‌خواهی بدوی. دویدن کار سختی است و به انرژی و نیروی زیادی نیاز دارد و مهم‌تر از همه این‌که دقیقاً زمانی که دویدن تمام می‌شود، از لحاظ جسمی خستگی احساس می‌کنی، مخصوصاً زمانی که در یک مسیر بسته می‌دوی و دوباره به جای آغازین بر می‌گردی، این خستگی مضاعف خواهد بود.

اغلب مردم به من می‌گویند زمانی که می‌خواهند به دنبال توپ بدوند، دویدن را بهتر انجام می‌دهند. اما در دویدنِ تنها فقط قدم به قدم جلو رفتن است و این نوع دویدن کسل کننده است. با شنیدن این نظرات و تایید آن‌ها، مطمئن نبودم تا زمانی که خود این کار را نیازموده باشم، بتوانم با دلایل خود دیگران را به دویدن متقاعد کنم.

در دویدنِ تنها هیچ دلیلِ منطقی‌ای وجود ندارد. قطعاً بعضی از مردم برای کاهش وزن یا تناسب اندام می‌دوند و این دویدن دلیل بزرگی دارد. دویدن کار راحتی است و هم‌چنین ارزان، و برای انجامش نیازی به یادگیری و یا جمع کردن تیم نداری. این ویژگی‌ها به راحتی می‌تواند شرح دهد که چرا دویدن رایج‌ترین ورزش در جهان است.

جالب اینجاست که اگر از خیلی از افراد مخصوصاً در سنین حوانی بپرسی که چرا می‌دوی، نمی‌گویند برای تناسب اندام می‌دوم بلکه می‌گویند با دویدن به تناسب اندام هم می‌رسم. اما به احتمال زیاد دلایلی دیگری در ذات دویدن وجود دارد که می‌تواند پاسخ به این سوال باشد: «چرا آن‌هایی که به دلیل تناسب اندام نمی‌دوند هم، می‌دوند؟»

یکی دیگر از دلایل دویدن می‌تواند رسیدن به یک هدف، هدفی مثل مقام یا مدال باشد. مانند دونده‌های مارتن که اگر هم مقام اول را کسب کنند، باز دیده می‌شود که به دویدن برای ماراتن بعدی می‌اندیشند و در دوره‌های بعدی نیز شرکت می‌کنند. اینجاست که باز به سوال قبلی می‌رسیم، دلیل ذاتی دویدن چیست؟

گاهی افراد برای لذّت بیشتر اقدام به دویدن می‌کنند، مانند دویدن از خوشحالی و هیجان یک اتفاق خوب یا یک شرایط خوب. دویدن مانند هر کار پر شتاب دیگری سبب افزایش آدرنالین خون می‌شود، و این‌گونه است که دویدن خود سبب ادامه این کار می‌شود، زیرا هرچه بیشتر می‌دوی آدرنالین بیشتر ترشح می‌شود. گرچه برای شروع دویدن نیاز به هیجانی هست که سبب انجام این‌کار می‌شود اما برای کسانی که آمادگی بدنی بیشتری دارندو خستگی دویدن کمتر در بدنش می‌ماند، تجربه دویدن قبلی، خود می‌تواند هیجان‌ساز دویدن بعدی باشد.

در افرادی با این دلیل برای دویدن، می‌توان ممنونِ ویژگی خسته‌گی و درد در انسان بود، زیرا در صورت عدم وجود آن، ممکن بود ساعت‌ها بدون توجه به انرژی از دست رفته و فرآیند‌های طبیعی بدن سرگرم این کار باشند. لازم به ذکر است که بعضی از حیوانات نظیر سگ و گرگ به دلیل نداشتن احساس خسته‌گی و درد همین دویدن سبب مرگشان می‌شود زیرا آن‌قدر می‌دوند تا به هدف خود برسند و اگر این هدف طعمه‌ای باشد که بتواند سریع‌تر از خودشان فرار کند، دویدن آن‌ها، به مرگ ختم می‌شود.

البته می‌توان از نگاه این نوشتار به افرادی توجه کرد که چرا نمی‌دوند، و چگونه می‌توان آن‌ها را به دویدن ترغیب کرد.

آیا شما می‌دوید؟ اطرافیانتان چطور؟ اگر می‌دوید، یا می‌دوند، دلیلش چیست؟ چگونه می‌شود میل به دویدن به عنوان یک ورزش سالم و کم هزینه را ایجاد کرد یا افزایش داد؟

برچسب ها

یک دیدگاه در “از دو همگانی تا دویدن یک نفره”

  1. نسیم می‌گه:

    من اوایل ورزش میکردم چون دوست داشتم ولی کم کم به دویدن علاقه مند شدمو حالا میخام به طور حرفه ای کار کنم! 
    اما کجا؟  با کی؟ 
    من اعتراف جیکنم ادم تنبلیم و اگر بهخودم باشه تمیرم تو پگارک بدوم! 
    ولی حاضرم برای یه برنامه دو و یه محیط سرباز ورزشی هزینه کنم. 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



مطالب مرتبط:


مشترک ما شوید!

logo-samandehi